Ga naar inhoud
RouteLogic - logo wit Created with Sketch. Inloggen Account maken

Click en collect: hoe en wat?

Door: Helen
05 februari 2021
In dit blog wordt uitgelegd hoe ondernemingen click en collect kunnen toepassen op hun bedrijfsvoering en mee kunnen liften op deze ontwikkeling.

Sinds de persconferentie van dinsdag 2 februari 2021, kondigde het kabinet het volgende aan: “winkels mogen weer open voor het afhalen van pakketjes”. Deze vorm van winkelen heeft hiermee een nieuwe naam in het leven geroepen: click en collect.

Click en collect

Je bestelt online een product (of meer) en haalt het pakketje vervolgens offline, fysiek in de winkel, op. De tijdspanne tussen het bestellen en ophalen is vier uur, om drukte in de winkelstraten te voorkomen.

Ogenschijnlijk is dit fenomeen bij ons allen bekend, maar wat gaat click en collect precies betekenen? In dit blog wordt uitgelegd hoe ondernemingen click en collect kunnen toepassen op hun bedrijfsvoering en mee kunnen liften op deze ontwikkeling.

Alternatief voor een webshop

Hoewel vele ondernemers beschikken over een website, heeft nog niet elke ondernemer de mogelijkheid om online bestellen aan te bieden. Het ontwikkelen van een webshop is hierin de meest voor de hand liggende optie. Zeker ook de meest effectieve optie, maar gezien de tijd is dit niet altijd mogelijk. Toch zijn er genoeg andere opties om online bestellen mogelijk te maken. In onderstaande drie stappen heb je het geregeld.

Stap 1: Online bestellen faciliteren

Allereerst is het faciliteren van een online bestelplek een must. Dit kan onder andere via een social media kanaal: Facebook of Instagram. Je plaatst al je producten in een feed, een story of highlight en vraagt je klanten om een bestelling via privébericht te doen. Je kunt ook een e-mailadres of telefoon nummer delen, zodat ook via deze middelen een bestelling kan worden doorgegeven. 

Stap 2: Bestelling verwerken

Per privébericht, mail of telefoon krijgt een ondernemer direct een seintje dat er een bestelling is gedaan. Je bekijkt de bestelling, controleert de voorraad en bevestigt de bestelling. Vervolgens stuur je een betalingsmogelijkheid door, bijvoorbeeld via Tikkie of je laat de klant afrekenen bij het afhalen van de bestelling.

Tijd om de bestelling klaar te maken. Door de tijdsspanne van vier uur, heeft een ondernemer voldoende tijd om het pakketje klaar te maken en te verwerken. 

Stap 3: Bestelling overhandigen aan de klant

Vier uur later verschijnt de klant aan de deur van de fysieke winkel. Hij of zij blijft buiten staan en jij pakt het pakketje dat al klaarstaat. Er wordt al dan niet betaald, indien dat van tevoren afgesproken is. Et voìla. Click en collect succeed. 

Met een beetje creativiteit kan click en collect in bovenstaande drie stappen worden opgezet en voldoe je aan de eisen van het kabinet.

Blijven bezorgen aan de klant

Mocht je wel beschikken over een webshop en de administratieve rompslomp van click en collect willen laten voor wat het is, kun je kiezen voor rechtstreeks bezorgen. Op deze manier vermijd je bezoekers naar je fysieke winkel en vindt verplaatsing alleen plaats door jou en je personeel. Je verwerkt de bestelling op dezelfde manier als click en collect, maar brengt het pakketje op jouw eigen tijd naar de klant. 

Webshop? Check! Routeplanning? Check RouteLogic! 

Je verzamelt alle bestellingen, maakt op basis van de bestellingen een route en brengt vervolgens alle bestellingen op de afgesproken tijd langs bij je klanten. Een webshop heb je al, en een routeplanningssoftware? Met RouteLogic maak je snel en gemakkelijk de meest optimale bezorgroute op basis van je bestellingen!

RouteLogic is er voor zowel de startende als de ervaren ondernemer. De tool is zo gemaakt dat je opdrachten handmatig kunt invoeren of importeren met Excel, maar ook gemakkelijk integreren met een ERP-, CRM-pakket of met je webshop(s). Nadat je de opdrachten hebt geïmporteerd, berekent RouteLogic automatisch de beste route voor je, op basis van laad- en lostijden, het weer en tijdvakken.

De voordelen van RouteLogic op een rij

Communicatie
Houd je klanten én chauffeurs continu up-to-date door middel van goede communicatie. Bij RouteLogic is het mogelijk om updates over de bezorging te versturen via e-mail of sms.
Voeg meerdere wagens toe
Met RouteLogic bereken je optimale routes met meerdere wagens, chauffeurs en depots. Met één druk op de knop maak je de meest efficiënte routes.
Importeer opdrachten

Voeg handmatig opdrachten toe, importeer met Excel of koppel via onze API jouw CRM, webshop of een ander systeem zodat je opdrachten direct in RouteLogic worden getoond. Super eenvoudig!

Stuur Track-and-Trace
Informeer jouw klanten per e-mail en SMS over de aflevertijd, met een nauwkeurigheid van 30 minuten. Je hebt de mogelijkheid om zelf de inhoud van de berichten aan te passen.
Gebruik de Chauffeurs-app
Chauffeurs krijgen een handige app die werkt op elke telefoon/tablet. Direct navigeren en alle informatie van de opdrachten binnen handbereik. 
Betaal naar gebruik
Je betaalt alleen voor wat je gebruikt: of je nou 365 dagen per jaar of alleen in de zomer rijdt en of je nou tien of honderden adressen per dag hebt. Al vanaf € 0,09 excl. BTW per adres.
Bespaar tijd en brandstof
Bespaar uren tijd met plannen per dag en tot 30%* brandstof door efficiëntere routeberekening. 

Probeer RouteLogic gratis uit!

Zonder opstartkosten! Je krijgt de eerste 100 credits van ons cadeau.
Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!