Online aankopen stijgen door het dak
We doen massaal online aankopen. Het CBS zegt hierover het volgende: "De detailhandel begon 2021 met een recordgroei van de internetverkopen van bijna 86 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van Nederlandse webwinkels nam met 85 procent toe." Een enorme stijging dat wederom effect heeft op het transport van alle aankopen. PostNL waarschuwt niet voor niets voor vertragingen. Want hoe meer we online bestellen, hoe langer het duurt voordat pakketjes op tijd worden bezorgd. Met de feestdagen in het vooruitzicht doe je er goed aan om op zoek te gaan naar nieuwe kansen.
Klanttevredenheid blijven waarborgen
Consumenten zijn gewend aan snelle levertijden. Enkele webshops claimen zelfs "vandaag besteld, morgen in huis". Gezien de toename van het aantal bestellingen is het bijna onmogelijk om zulke beloftes nog waar te maken. Vooral in de decembermaand rond de feestdagen. Want een sinterklaascadeautje dat na Sinterklaas wordt bezorgd, is simpelweg geen optie.
Een snelle levertijd is een belangrijke USP om klanten voor je te winnen en hen tevreden te houden. Gezien de ontwikkelingen van het afgelopen jaar, word tdit steeds meer een uitdaging. Ondernemers worden gedwongen een goede strategie op te stellen. Een manier om de klanttevredenheid vast te houden en verwachtingen te overtreffen, is het bezorgproces in eigen beheer te nemen. Zo ben je niet afhankelijk van een externe vervoerder.
Bezorgingen in eigen beheer nemen
We kunnen ons voorstellen dat het bezorgen in house organiseren, vragen oproept over de aanpak. Daarom delen we onze tips om het bezorgproces in eigen beheer te nemen, zodat je pakketjes op tijd bezorg en klanten tevreden houdt.
1. Huur bestelauto's bij een betrouwbare partij
De eerste stap voor het organiseren van eigen transport is het beschikbaar stellen van voertuigen. Kun je auto's van medewerkers gebruiken? Overweeg dan deze optie. Uiteraard geef je hen hiervoor een vergoeding. Heb je deze voertuigen niet tot je beschikking? Huur dan bestelauto's bij een partij die ervaren is in autoverhuur. Er zijn vele partijen te vinden die bestelbussen voor een tarief per dag aanbieden. Vergelijk de partijen en kies voor het bedrijf waar jij het beste gevoel bij krijgt.
2. Zet jouw medewerkers enkele dagen in als bezorger
Na de inventarisatie van de voertuigen, ga je op zoek naar bezorgers. Als je niet gewend bent om zelf te bezorgen zul je moeten kijken welke medewerkers geschikt zijn om dit werk op zich te nemen. De eerste vraag is of iemand een rijbewijs heeft, ruimte in de planning heeft om een of meer dagen te gaan bezorgen en bereid is om dit werk te doen. Als bedankje kun je hen extra salaris bieden of een uniek cadeau.
3. Vraag uitzendkrachten en vrijwilligers om te ondersteunen
Mochten er niet voldoende medewerkers beschikbaar zijn om het rondbrengen van pakketjes te kunnen uitvoeren, kun je op zoek gaan naar andere personen die kunnen helpen. Denk aan uitzendkrachten. Een uitzendbureau heeft een vast aantal menen die je kunnen helpen. Een andere optie is het inzetten van vrijwilligers. Extra handen van mensen die bereid zijn om te leren en te helpen is altijd mooi meegenomen.
4. Ontdek het gemak van Robotisering
Misschien niet de meest voor de hand liggende optie, maar wel één om in overweging te nemen. Het inzetten van een robot of het mechanisme daarvan. Er zijn tal van zaken die je kunt automatiseren om menselijk werk te verlichten. Het bezorgen van een pakket zelf moet toch echt nog door mensen worden uitgevoerd, maar vervang andere taken zoals bestelverwerking wel door automatische tools, zodat je zo efficiënt mogelijk kunt werken.
5. Schaf een Routeplanningstool aan
Nadat er gekeken is naar de beschikbare voertuigen, mensen en efficiency, is het taak om te zorgen voor de meest realistische en optimale bezorgroute. Zodat alle pakketjes snel en nauwkeurig bezorgd kunnen worden. RouteLogic is een routesoftware dat binnen enkele seconden de beste route voor jou maakt. Je voert een opdracht vanuit Excel is en de route wordt berekend. Er wordt automatisch rekening gehouden met laad- en lostijden, files, het weer en het gewenste tijdvak dat jouw klant heeft aangegeven. Zo weet jij en je klant precies wanneer het pakketje bezorgd wordt.