Ga naar inhoud

Routes plannen met elektrische voertuigen

Door: Niels Callenbach
Elektrische voertuigen zijn onmiskenbaar de toekomst van mobiliteit, maar ze brengen specifieke uitdagingen met zich mee. Eén van de grootste uitdagingen bij het gebruik van elektrische voertuigen is het plannen van routes met laadpalen om de beperkte actieradius te overbruggen en tegelijkertijd nauwkeurige verwachte aankomsttijden (ETA) aan je klanten te kunnen communiceren.

Uitdagingen van Elektrisch Rijden

1. Beperkte Actieradius

Elektrische voertuigen hebben vaak een beperkte actieradius, waardoor opladen onderweg noodzakelijk is, vooral als je zowel binnenstedelijke als buitenstedelijke logistiek wilt combineren.

2. Onderweg Opladen

Bij het plannen van routes moet je weten waar geschikte en beschikbare laadpalen zich bevinden, zodat je onderweg kunt laden zonder kostbare tijd en extra kilometers te verspillen.

3. Zero-Emissiezone Adressen

Het is belangrijk om te weten welke adressen zich in zero-emissiezones bevinden en welke niet, aangezien dit van invloed is op het voertuigtype dat je voor elke opdracht moet gebruiken.

4. Communicatie met Klanten

Het berekenen van een nauwkeurige ETA en het informeren van klanten over de verwachte aankomsttijd is een uitdaging, gezien de variabiliteit in laadtijden onderweg.

5. Gemengd Wagenpark

In veel gevallen bestaat je wagenpark uit zowel elektrische als niet-elektrische voertuigen, wat de routeplanning complexer maakt.

Elektrische werkbus

Optimale routes voor elektrische bestelwagens plannen

Ben je van plan of heb je al enkele elektrische bestelbussen voor het bezorgen van jouw bestelling aangeschaft? Dan is het plannen van routes voor deze voertuigen één van je volgende uitdagingen. Door de beperkte actieradius kan je niet meer plannen zoals je gewend was.

Je routes worden korter of je kiest ervoor om onderweg te laden. Dit laatste is een uitdaging. Welke laadpaal kan je het beste kiezen om jouw elektrische voertuigen op te laden? Je wilt immers niet teveel tijd kwijt zijn en extra kilometers rijden, om elektrisch te laden. Je moet tussen verschillende systemen schakelen; je routeplanningssoftware én de plek waar je laadpalen kunt vinden. Dan is nog de vraag of de laadpaal beschikbaar is, snel genoeg is en geschikt is voor jouw type voertuig. 

Omdat het laden op locatie ook tijd kost en je dit in je routeplanning nog niet neemt, klopt de doorgegeven aankomsttijd bij je klanten ook niet meer of is deze onnauwkeurig. 

Routes rijden met elektrische bestelwagens is ingewikkeld maar niet onmogelijk. Hoe dit wel optimaal werkt? Dat lees je hieronder. 
 

Routes plannen met laadpalen

Eén van de uitdaging met het rijden van routes met elektrische voertuigen is het onderweg laden van je voertuig. In de meeste gevallen kan je in de avond en 's nachts op je bedrijfslocatie het voertuig 100% volladen. Daarmee start je in ieder geval je route met de hoogst mogelijk actieradius, maar op een zeker moment is de kans aanwezig dat je onderweg bij moet laden.

Er zijn ook gevallen bekend waarbij het niet lukt om op een vaste bedrijfslocatie volledig op te laden. Bijvoorbeeld omdat er te weinig of geen capaciteit beschikbaar is op de locatie waar het voertuig geparkeerd wordt. In deze gevallen wil je ook onderweg opladen. 

Door route optimalisatie software te combineren met de laadpaalinfrastructuur krijg je het beste van twee werelden. Een optimale route die rekening houdt met de actieradius van het voertuig en bij welke laadpaal je moet gaan laden. 

Zero-emissiezone adressen

Het is niet voor al je bezorgadressen noodzakelijk om deze met een zero emissie voertuig te bezorgen. Valt een adres buiten een zero emissiezone dan kan je dit met nog steeds met een diesel (of benzine) bestelwagen bezorgen. 

Door een onderscheid te maken tussen adressen in zero emissiezones en buiten deze zones, kan je je opdrachten inplannen in een geschikt voertuig. Het is wel een puzzel als je dit handmatig moet doen. Wanneer je ook nog werkt met tijdvakken, dan is het maken van routes een complexe logistieke puzzel geworden. 

Zorg ervoor dat adressen automatisch worden herkend en dat je goed kan zien welke voertuigen geschikt zijn om opdrachten naar een zero emissiezone te brengen of niet. Zo kan je kiezen of je alleen binnenstedelijke adressen bezorgd met zero emissie voertuigen of dat je ook buitenstedelijke adressen meeneemt op je route. Het maakt je logistieke operatie een stuk efficiënter. 

Communicatie van aankomsttijden met je klanten

Zodra je routes rijdt met elektrische bestelwagens is het een uitdaging om nog kloppende aankomsttijden (ETA) met je klanten te communiceren. Je weet immers niet hoe lang het duurt om van je route bij de laadpaal te komen, of de laadpaal vrij is en hoe lang je moet laden om je route te kunnen vervolgen. Een planning software die geen rekening houdt met het laden van een voertuig, is niet in staat om de ETA die je met je klanten communiceert hier op aan te passen. 

Je kan ruimere tijdvakken communiceren met je klanten, maar onderzoek wijst uit dat klanten dit niet prettig vinden. Een echte oplossing is het dus niet. Je kan je klant wel meenemen en uitleggen dat je duurzaam bezorgd en dat je daarom onderweg moet laden. Dit zal voor begrip zorgen bij je klant. Het allermooiste is het om routes te plannen met software die automatisch laadpalen meeneemt op je route en deze aankomsttijd nauwkeurig communiceert met jouw klanten. 

Gemengd wagenpark

In veel situaties zal jouw wagenpark niet alleen bestaan uit elektrische voertuigen. Je hebt immers tijd nodig om deze investering te kunnen doen, maar het is lang niet altijd nodig om je gehele wagenpark te verkleuren. Zodra je weet hoeveel procent van jouw leveringsadressen in een zero-emissiezone vallen, kan je berekenen hoeveel elektrische voertuigen je ongeveer nodig gaat hebben. Een handige tool die daarvoor ontwikkeld is vind je hier: www.zero-emissiecheck.nl

Door slim te plannen en de juiste opdrachten met het juiste voertuig mee te geven, wordt het mogelijk om met een gemengd wagenpark je logistieke operatie te runnen. Met software die automatisch de opdrachten in een geschikt voertuig plant, bespaar je enorm veel tijd. 

Route optimalisatie software voor elektrische bestelwagens

RouteLogic is de route optimalisatie software die jouw logistieke uitdagingen aanpakt:

  • Automatisch beschikbare laadpalen in jouw routes verwerkt
  • Duidelijke laadinstructies voor jouw chauffeurs
  • Duidelijke communicatie naar jouw klanten met kloppende ETA die rekening houdt met laadtijd
  • Automatisch zichtbaar of een adres binnen- of buiten een zero emissiezone valt
  • Automatisch plannen van zero emissie adressen in zero emissie voertuigen 
  • Mogelijkheid om meerdere keren onderweg te laden
  • Rekeninghoudend met slimme laadstrategieën
  • Mogelijkheid om gemengd wagenpark (diesel en elektrisch) in één keer te plannen

Bereid je voor op de toekomst van elektrische mobiliteit en optimaliseer je routeplanning met RouteLogic. Probeer RouteLogic nu en ontdek de voordelen voor je elektrische voertuigen!

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!