Ga naar inhoud

QSTA groeit hard, 50% sneller routes plannen maakt dit mogelijk!

Wanneer jij als snelgroeiende startup zelf bezorgt, dan wil je groeien en opschalen. Lees hier hoe QSTA RouteLogic inzet om haar groei door te zetten.

  • Bedrijf: QSTA

  • Locatie: Rotterdam

  • Branche: Food

  • Producten: (koel)verse producten

QSTA is een nieuwe online-versmarkt voor foodprofessionals en fungeert als distributieplatform voor nieuwe foodconcepten. De foodprofessional bestelt bij QSTA en QSTA bezorgt dit zelf, de volgende ochtend, bij de foodprofessional op de stoep. QSTA richt zich met haar platform voornamelijk op het distribueren van nieuwe en unieke producten.

Producten die je niet bij de traditionele food groothandel (bijvoorbeeld Sligro en Hanos) op een pallet koopt. Deze producten bestelt de foodprofessional eenvoudig in gewenste, en dus ook kleinere hoeveelheden, bij QSTA van verschillende distributeurs. Zo krijgen ook lokale foodaanbieders een platform bij een groot netwerk aan foodprofessionals.
 

“RouteLogic bespaard ons veel tijd, ik denk dat de besparing rond de 70% ligt”

- Rian Faaij (Digital marketing director QSTA)


Dit businessmodel zorgt voor een unieke invulling van de last mile, ofwel het bezorgproces. De last mile die QSTA nastreeft is afhankelijk van twee voorwaarden.
  1. Het berekenen van de optimale beladingsgraad van bestelbussen.
  2. Het simpelweg zo snel mogelijk plannen van routes

Het berekenen van de optimale beladingsgraad van bestelbussen

Om zo veel mogelijk bestellingen weg te kunnen brengen per bestelbus, is efficiënt inladen van de bestelbussen gewenst. Zo zorgt QSTA ervoor dat de beladingsgraad zo hoog mogelijk is en er duurzaam getransporteerd wordt. De producten worden namelijk besteld op collieniveau, er is dus sprake van fijnmazige distributie. In een papieren proces is het lang niet altijd haalbaar om de optimale beladingsgraad van de bestelbussen te behalen.

Zo snel en eenvoudig mogelijk plannen

Makkelijk bestellen en dagelijks leveren, dat zijn consumenten gewend van B2C platformen. In de professionele wereld zie je dat veel minder. Toch moet dat voor de foodprofessional heel gewoon zijn vindt QSTA. Daarom kunnen de foodprofessionals bij QSTA tot 18.00 bestellen, om de volgende dag geleverd te krijgen. Dit heeft als gevolg dat QSTA relatief kort de tijd heeft om routes te plannen en de bestelbussen in te laden.

De wens van de planner is om zo snel mogelijk te plannen, zodat er voldoende tijd is om de bestelbussen in te laden. Echter schiet het aan tijd vaak te kort, doordat plannen met een papieren proces erg veel tijd kost voor QSTA. Vergeet daarbij niet dat er ook rekening gehouden dient te worden met de beladingsgraad tijdens dit papieren planningsproces.

"Klanten kunnen bij ons orders doen tot 18.00u. Onze klanten willen veelal ’s ochtends vroeg al geleverd krijgen. We moeten dus snel en efficiënt kunnen plannen"

- René Boonzaaijer (Manager operations)
 

Groei doorzetten na een succesvol eerste jaar

Na een succesvol eerste jaar begint QSTA tegen uitdagingen aan te lopen om dit unieke bezorgproces te blijven realiseren en hun groei door te zetten. Het kost enorm veel tijd om aan de twee genoemde voorwaarden te kunnen voldoen. Zo ontstond de behoefte bij QSTA om geautomatiseerd routes te plannen. Met stabiele route optimalisatie software, waarmee QSTA flink kan opschalen zonder enige problemen.

Een succesvolle samenwerking met RouteLogic

In de zoektocht naar een software om routes te plannen, die voldoet aan de wensen van QSTA, kwamen zij uit bij RouteLogic. De software houdt rekening met de beladingsgraad en plant dit efficiënt voor het constant stijgende aantal bestelbussen. Daarnaast is het eenvoudig om routes voor het laden van de busjes nog aan te passen, door bijvoorbeeld wijzigende bestellingen.

QSTA plant hierdoor samen met RouteLogic zeker 70% sneller, dan met het papieren proces in de oude situatie. Daarnaast worden er vele uren op de weg bespaard en kostbare brandstof. Ook trekken we regelmatig gezamenlijk op om te bouwen aan verbeteringen in onze samenwerking. Dat vervolgens weer ten goede komt van de groei van QSTA en hun nieuwe initiatief voor foodprofessionals.

“RouteLogic bespaard ons veel tijd, ik denk dat de besparing rond de 70% ligt”

Rian Faaij (Digital marketing director QSTA)

Hoe QSTA de samenwerking met RouteLogic ervaart, vertellen zij in onderstaande video
 

Nog meer ervaringsverhalen lezen?

Vele bedrijven maken gebruik van RouteLogic. Lees hier hun ervaringsverhalen!

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!