Ga naar inhoud
Actie t/m 30 augustus 2020: maak nú een GRATIS account aan en ontvang 100 extra credits
RouteLogic - logo wit Created with Sketch. Inloggen Account maken

In vijf stappen logistiek in eigen beheer nemen: onze tips

Door: Michelle
16 juli 2020
Ben je het zat om afhankelijk te zijn van derden? Neem dan je logistiek in eigen beheer. Hoe je dit doet, vertellen wij je in onze blog. 

Floreert jouw bedrijf en krijg je steeds meer adressen om je producten te bezorgen? Dan is het een idee om de logistiek in eigen handen te nemen.

Stap 1: Overweeg waarom je logistiek zelf wil doen

Het grootste gedeelte van MKB webshops voert het magazijnproces in eigen beheer uit. De belangrijkste reden voor bedrijven om dit te doen, is uit kostenoverweging. Het uitbesteden van logistiek kan namelijk erg duur zijn. Je logistiek zelf doen is een stuk goedkoper. Het voordeel van je logistiek in eigen beheer hebben, is dat je meer grip hebt op het gehele proces. Je hebt hierdoor volledige controle, waardoor het mogelijk is om erop toe te zien dat alles naar wens loopt.

Ook grote webshops, zoals Coolblue, kiezen ervoor om hun logistiek in eigen beheer te hebben. Coolblue rijdt met hun eigen blauwe busjes door het hele land om pakketten af te leveren. Zij hebben van a tot z overzicht over alle bestellingen en de status daarvan. 

Stap 2: Zorg voor voldoende opslagruimte

Als je wil beginnen met logistiek beheer, is het belangrijk om voldoende opslagruimte te hebben. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf en het aantal bestellingen, kun je een opslagruimte huren. Deel de opslagruimte overzichtelijk in, zodat het logistieke proces zo efficiënt mogelijk verloopt. Als er structuur en logica zit in de indeling van de opslag, zal het minder tijd kosten om bestellingen klaar te maken voor transport. Houd de voorraad van je opslag digitaal in de gaten door middel van een warehouse management system. Dit is tegenwoordig bijna onmisbaar. Ook dit draagt bij aan een efficiënter proces. Een warehouse management system is gekoppeld aan de voorraad en geeft 24/7 inzicht in de voorraad op dat moment. 

Stap 3: Investeer in verpakkingsmateriaal

Om ervoor te zorgen dat het product volledig naar wens bij de eindklant arriveert, is het belangrijk om te investeren in verpakkingsmateriaal van kwaliteit. Wanneer je producten verstuurt van verschillende formaten, is het belangrijk om de formaten op het product af te stemmen. Als een doos te groot is, gaat het product schuiven. Hierdoor is er een hoger risico op beschadiging. Wanneer je de logistiek zelf regelt, is het extra belangrijk om zo min mogelijk retouren te krijgen, dit kost jou tenslotte extra tijd en geld. Bespaar daarom niet op het verpakkingsmateriaal.

Daarnaast is het belangrijk om je pakketten te voorzien van een label. Zo is het voor de bezorgers duidelijk waar een product geleverd kan worden. 

Stap 4: Zorg voor het juiste transport

Wanneer je je eigen logistiek regelt, moet je ook voor je eigen transport zorgen. Dit is even een investering, maar levert je uiteindelijk veel op. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf en het aantal bezorgingen per dag, schaf je bezorgbussen aan. Denk goed na of het slim is om vrachtwagens in te zetten, mocht je bijvoorbeeld banken leveren, of dat je aan een caddy genoeg hebt. Op deze manier kun je transport op een efficiënte manier inzetten.

Stap 5: Routeplanning

Voordat het transport de weg op gaat, is het belangrijk om een planning te maken van de route. Heb je dagelijks veel adressen? Dan is het verstandig om een routeplanning software in te schakelen. Hiermee bespaar je enorm veel tijd.

RouteLogic is een routeplanner die in enkele seconden de meest efficiënte routes plant. De software houdt niet alleen rekening met het aantal kilometers en de snelste route, ook wordt er gekeken naar weersomstandigheden, verkeer en tijdvakken waarin geleverd moet worden.

Je houdt daarnaast zowel je klant als je chauffeur op de hoogte door middel van de communicatiemiddelen die RouteLogic biedt. De klant ontvangt per e-mail of sms een track and trace, waar precies te zien is wanneer de bezorging gepland staat. De chauffeur kan via de chauffeur-app zien welke route gereden moet worden, details over een bezorging en eventuele bijzonderheden.

Jouw account
Actie t/m 30 augustus 2020: maak nú een GRATIS account aan en ontvang 100 extra credits

De voordelen van RouteLogic op een rijtje

Maak de beste routes
RouteLogic berekent je optimale route in seconden. RouteLogic vermijdt files, houdt rekening met het verwachte weer én gebruikt Artificial Intelligence.
Betaal naar gebruik
Je betaalt alleen voor wat je gebruikt: of je nou 365 dagen per jaar of alleen in de zomer rijdt en of je nou tien of honderden adressen per dag hebt. Al vanaf € 0,42 excl. BTW per adres.
Bespaar tijd en brandstof
Bespaar uren tijd met plannen per dag en tot 30%* brandstof door efficiëntere routeberekening. 
Importeer opdrachten
Voer handmatig opdrachten toe, importeer met Excel of koppel je CRM, webshop of een ander systeem zodat je opdrachten direct in RouteLogic worden getoond. Super eenvoudig!
Track-and-Trace
Informeer jouw klanten per e-mail en SMS over de aflevertijd, met een nauwkeurigheid van 30 minuten. 
Chauffeurs-app
Chauffeurs krijgen een handige app die werkt op elke telefoon/tablet. Direct navigeren en alle informatie van de opdrachten binnen handbereik.