Dit verandert er per 1 juli
In steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn de uitstootvrije zones inmiddels goed zichtbaar en gelden er strikte regels. Alleen elektrische bestelbussen of diesels die voldoen aan de Euro 5- of 6-norm met een ontheffing mogen deze gebieden nog in. Wie daar met een oudere dieselbus of benzinewagen rijdt, riskeert vanaf juli een boete van meer dan €250 per overtreding.
Volgens BNR zijn er in het eerste kwartaal van 2025 al 265.000 bestelbussen geweerd uit de ZE-zones. Die kunnen bij een nieuwe poging rekenen op een flinke bekeuring.
Wat betekent dit voor jouw bezorging?
Veel ondernemers zijn bezorgd. Terecht, want het gaat niet alleen om een boete. Het betekent ook gedoe met herplannen, vertraging in je leveringen en boze klanten die hun bestelling of levering niet op tijd ontvangen. De marges zijn al krap, wat ervoor zorgt dat iedere euro telt.
Ondernemers maken zich zorgen over de extra kosten, investeringen in elektrische voertuigen én over de planning.