Ga naar inhoud

Same day of next day? Ga voor on-time delivery

Door: Kendra Rosier
Met net zoals veel andere trends uit B2C, zien we dat er een shift gaande is als het gaat om leveringen. Waar men eerder netjes zat te wachten op de komst van de chauffeur, wordt het in consumentenland nu steeds gebruikelijker dat iets zo snel mogelijk bezorgd wordt. Uiterlijk de volgende dag, maar het liefst nog vandaag. Toch? Nu is het de vraag of deze trend door blijft zetten en zo ja, of die overslaat naar B2B? In dit artikel duiken we verder in op same day delivery, on-time delivery en hoe zij zich verhouden tot de beleving van de klant.
United States Postal service delivery

Wat is same day delivery?

Simpel gezegd is same day delivery het proces waarbij een product op dezelfde dag van bestelling bij de klant wordt afgeleverd. Dit is een premium service die vooral populair is in e-commerce en retail, omdat het klanten de mogelijkheid biedt om snel toegang te krijgen tot hun aankopen zonder fysiek een winkel te hoeven bezoeken. Deze leveringsstrategie kan jou als bedrijf een streepje voor bezorgen op concurrenten en, afhankelijk van de behoefte van de klant, bijdragen aan de klanttevredenheid. Een nadeel van deze tactiek is dat er hoge kosten aan verbonden zijn en het operationeel erg complex is.

Wat is on-time delivery precies?

Het zit voor een deel al in de naam, maar voor de zekerheid lichten we het concept hier nog wat verder toe. On-time delivery verwijst naar de mate waarin een bedrijf erin slaagt om producten of diensten precies op het beloofde tijdstip bij de klant af te leveren. Dit is een cruciale prestatie-indicator voor bedrijven, vooral in sectoren zoals logistiek, e-commerce, productie en dienstverlening, waar tijdige levering een essentieel onderdeel is om aan de verwachting van de klant te voldoen.

Sneller is toch niet altijd beter voor de consument

Verzendsoftware voor e-commercebedrijven Sendcloud, heeft de toekomst van same day delivery onder de loep genomen. Zij hebben hiervoor data geraadpleegd en hebben hierin drie pijlers naar voren gehaald die belangrijk zijn voor een consument: prijs, snelheid en duidelijkheid over het bezorgmoment. 'We zien steeds meer dat duidelijkheid over het bezorgmoment zwaarder weegt dan snelheid. Dat is één van de redenen dat het bezorgen bij afhaalpunten een veel gekozen verzendoptie is. Uiteindelijk is de volgende conclusie getrokken:

'Sneller is dus niet altijd meer beter. Steeds meer consumenten kiezen voor bezorgmomenten en opties waarvan ze weten dat de kans op een succesvolle aflevering groter is.'

Verband tussen on-time delivery en klantbeleving

Ondertussen zal duidelijk zijn dat on-time delivery belangrijk is voor de klant en dat ze hier graag duidelijkheid over krijgen. Maar wat maakt nou dat on-time delivery zoveel invloed heeft op de beleving van de klant? Wat zijn precies de verbanden ertussen?

1. Verwachtingen vs. Realiteit

Klanten hebben vaak specifieke verwachtingen over wanneer een product of dienst zal worden geleverd. Wanneer een bedrijf voldoet aan die verwachting door consistent op tijd te leveren, versterkt dit het vertrouwen van de klant in het bedrijf. Omgekeerd, als een levering te laat is, kan dit leiden tot teleurstelling, frustratie en zelfs klantverlies.

2. Klanttevredenheid

Een hoge on-time delivery score draagt direct bij aan klanttevredenheid. Klanten waarderen het om te weten waar zij aan toe zijn en het draagt alleen maar bij wanneer er aan deze verwachting wordt voldaan. Zo wordt bijvoorbeeld hun planning niet verstoord door late leveringen, wat kan leiden tot herhaalde aankopen en mond-tot-mondreclame.

3. Perceptie van betrouwbaarheid

Consistente on-time delivery versterkt de perceptie dat een bedrijf betrouwbaar is en de gemaakte beloftes nakomt. Dit is een belangrijke factor in het opbouwen van merkloyaliteit.

4. Klantloyaliteit

Klanten die positieve ervaringen hebben met tijdige leveringen, zijn eerder geneigd om loyaal te blijven aan het merk en daardoor ook minder geneigd om over te stappen naar concurrenten.

5. Impact op klachten en retours

Verlate leveringen of onjuiste levertijden kunnen leiden tot een toename in klachten en retouren. Dit heeft niet alleen impact op de klantenservice en een negatieve invloed op de klantbeleving, maar brengt ook extra operationele kosten met zich mee.

RouteLogic inzetten voor precieze on-time delivery

In essentie is on-time delivery een kritieke factor die de algehele klantbeleving sterk beïnvloedt. Bedrijven die zich richten op het verbeteren van de precisie van en duidelijkheid over hun leveringstijden, investeren direct in een betere klantrelatie en klanttevredenheid. Want zoals gebleken is, is voor consumenten een succesvolle aflevering belangrijker dan een snelle levering. Het vermoeden bestaat dat de trend van on-time delivery zich doorzet naar de B2B markt. Wat betekent dat ook ondernemers die afnemen van andere ondernemers, zoals bijvoorbeeld klanten van groothandels, duidelijkheid willen over en een tijdige levering van hun producten. RouteLogic is slimme en betaalbare route-optimalisatie software die helpt bij het maken van de beste routes met de nauwkeurigste aankomsttijden. Naast duidelijkheid voor de klant kun je zo tijd en brandstof besparen, chauffeurs de makkelijkste route laten rijden en een 5-sterren bezorgervaring leveren!

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!