Ga naar inhoud

De drukste knelpunten van Amsterdam

Door: Kendra Rosier

Wat staat je over 25 jaar te wachten?

Met de komst van zero-emissiezones en de bouw van duizenden nieuwe woningen, verandert het verkeer en de logistiek in Amsterdam sneller dan ooit. Dat terwijl Amsterdam al jaren kampt met verkeersdrukte. De stad waar meer fietsen dan mensen zijn. Waar als iemand in de Jordaan aan het verhuizen is, er makkelijk 4 kilometer file komt te staan in de binnenstad.

Drukker dan ooit – en het wordt alleen maar erger

Al die verkeersdrukte is natuurlijk een crime voor bedrijven die hun eigen bezorging doen in Amsterdam. Buiten dat de drukte op de zenuwen van je chauffeurs gaat werken, is het een directe kostenpost voor bedrijven. Verlies van tijd door stilstand, hogere brandstofkosten en CO2-uitstoot en soms zelfs boetes voor te late leveringen. 

Als je dacht dat alleen dat slecht nieuws was, kom je van een koude kermis thuis. Want hoewel Amsterdam altijd al druk was, lijkt het erop dat het nog drukker gaat worden. Volgens de prognose van de komende 25 jaar van Gemeente Amsterdam neemt het verkeer op verschillende plekken flink toe. Daarom is het van belang dat leveranciers hier nu op kunnen inspelen, zodat het dadelijk niet te laat is.

Terugblik: De drukte in 2019

Om vooruit te kijken, moeten we eerst terugblikken. De verkeersprognoses van Gemeente Amsterdam lopen van 2019 tot 2050. 2019 is het enige jaar waarvan alle data beschikbaar is. Daarom beginnen we daar. Hiernaast zie je een afbeelding die laat zien hoe druk het echt was op de wegen in Amsterdam in 2019.

 

Zoals op de kaart te zien is, was het in 2019 al flink druk op de Amsterdamse wegen. Om een duidelijker beeld te geven, staan hieronder de tien drukste knelpunten in 2019, op basis van totaal aantal voertuigen per etmaal waren:

Waarom zo druk in Amsterdam West, Zuid en Oost?

De Amstelveenseweg is een belangrijke verkeersader in Amsterdam-Zuid. Deze weg verbindt de stad met Amstelveen en de snelwegen A10 en A9. Daarnaast ligt de weg dicht bij drukke plekken zoals het VU medisch centrum, het Olympisch Stadion en diverse kantoren. Ook het verkeer richting het zuiden van de stad en Schiphol maakt vaak gebruik van deze route. Door de combinatie van forensenverkeer, bezoekers van instellingen en doorgaand verkeer, is het hier vaak erg druk.

Een belangrijke oost-westverbinding in Amsterdam-West is de Jan van Galenstraat. Deze straat loopt van de ringweg A10 richting het centrum en wordt intensief gebruikt door zowel auto’s, trams als fietsers. In de buurt liggen diverse scholen, ziekenhuizen (zoals het OLVG West), en woonwijken, wat zorgt voor veel lokaal verkeer. Daarnaast zorgen werkzaamheden en herinrichtingen in de wijk regelmatig voor extra drukte en opstoppingen.

Van Amsterdam Oost is de Wibautstraat een van de hoofdwegen en een belangrijke toegangsweg naar het centrum. Deze brede straat maakt deel uit van de stadsroute S112 en verwerkt dagelijks veel verkeer van automobilisten, bussen en fietsers. Bovendien ligt de straat vlakbij station Amsterdam Amstel, de Hogeschool van Amsterdam en meerdere kantoren. De combinatie van woon-werkverkeer, scholieren en toeristen zorgt voor constante drukte op deze route.

Vooruitblik: De knelpunten met de grootste groei tot 2050

Uit de prognose van Gemeente Amsterdam blijkt dat het structureel drukker wordt op de Amsterdamse wegen. De data voorspelt in totaal een toename van ruim 28% in voertuigen per etmaal tussen 2019 en 2050. Die stijging heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid, verkeersdrukte en vooral: de logistiek in de stad.

De knelpunten van morgen in beeld

De data uit de verkeersprognoses van Gemeente Amsterdam laten zien waar de drukte het sterkst toeneemt. Hoewel het een prognose is en geen zekerheid, is het wel erg aannemelijk. Het verkeer wordt over het algemeen een stuk drukker. Om hier meer duidelijkheid in te scheppen staat hieronder een kaart met de tien knelpunten waar de toename van 2019 tot en met 2050 het sterkst is:

De grootste groeiers: deze wegen raken overvol

De drie knelpunten die de grootste groei doormaken zijn de Nieuwe Leeuwarderweg, Middenweg en IJdoornlaan. In gebieden zoals Amsterdam-Oost en Amsterdam-Noord worden duizenden nieuwe woningen gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan IJburg, Zeeburgereiland, Overhoeks en Buiksloterham. Al deze nieuwe bewoners verplaatsen zich dagelijks. Daarnaast gaan er ook meer bestelbusjes naar hen toe. Daardoor neemt de verkeersdruk op omliggende wegen zoals de Gooiseweg, IJburglaan en Nieuwe Leeuwarderweg snel toe.

Naast woningbouw groeit ook het aantal bedrijven. Vooral op bedrijventerreinen rondom de Amstelveenseweg, Jan van Galenstraat en de Europaboulevard. Meer bedrijven hebben een directe invloed op het verkeer. Meer bestelbussen. Meer vrachtverkeer. Meer personeel op de weg. Het draagt allemaal bij aan de drukte.

De infrastructuur van Amsterdam is oud en beperkt. Het wegennet groeit vaak niet mee met de stad. Denk aan de Stadhouderskade of Overtoom: smalle straten, zonder ruimte voor uitbreiding. Maar wél met toenemende verkeersdruk.

Wat je ziet, is een combinatie van factoren: woningbouw, economische groei én een infrastructuur die het tempo van de stad niet meer kunnen bijbenen. Dit zijn allemaal redenen waarom de prognose op deze tien knelpunten exponentiële groei in verkeersdrukte ziet.

Hiernaast vind je een staafdiagram van de knelpunten die procentueel de grootste groei doormaken van 2019 naar 2050.

Wat betekenen deze knelpunten concreet voor bezorgbedrijven?

Neem bijvoorbeeld een e-commercebedrijf dat dagelijks 150 pakketten bezorgt in Amsterdam Noord en Oost. In 2035 is het verkeer daar met 30% toegenomen. Chauffeurs verliezen dagelijks uren in files. De werkdruk stijgt, wachttijden lopen op, en klanten worden ongeduldiger. Logistiek managers staan onder druk om het allemaal efficiënter te organiseren. Allemaal met minder mensen.

Zó druk kan het verkeer in Amsterdam zijn in 2050. Zijn jouw routes voorbereid op bijna 30% meer verkeer? Zeker in Noord en Oost, waar de grootste groei plaatsvindt, is de impact enorm. Komen jouw leveringen en bestellingen daar straks nog op tijd aan?

Wat deze groei betekent voor jouw bezorging

Hoewel het een prognose is en 2050 nog ver weg is, doet ieder bedrijf dat in Amsterdam levert er goed aan om de uitkomst ter harte te nemen. Want zo’n toename in verkeer heeft een aantal flinke consequenties.

Routeplanning wordt steeds complexer. Vooral in gebieden als Noord en Oost worden routes steeds minder efficiënt. Knelpunten zoals de Nieuwe Leeuwarderweg of Gooiseweg lopen sneller vol. Dus moeten bedrijven op zoek naar alternatieven. Denk aan minder drukke binnenwegen of slimme tijdvensters. 

Dat gezegd hebbende, zorgt de toename in verkeer ook voor meer vertragingen op de bekende assen. Denk hierbij aan de Wibautstraat of de Jan van Galenstraat. Er is straks geen bezorger meer die daar nog niet heeft stilgestaan.

Zo speel je in op het verkeer van morgen

Omdat we niet altijd met zijn allen de stad in kunnen rijden, moet er verandering plaatsvinden. Er zijn alternatieve logistieke strategieën nodig. Een aantal zijn al in opkomst. Zoals gebruikmaken van stadshubs buiten de ring. Ook maken partijen vaker gebruik van kleinere (elektrische) voertuigen of cargobikes op de last-mile. Een andere alternatieve strategie is het slim spreiden van levermomenten. Denk aan in de avond of nacht.

Daarnaast wordt het steeds belangrijker dat routeplanners altijd direct kunnen inspelen op veranderingen zoals files, ongelukken of gewoon langzaam rijdend verkeer. Daarom wordt het essentieel om real-time verkeersdata en voorspellingen te integreren in je planning. Alleen zo kunnen planners anticiperen op onverwachte vertragingen of knelpunten.

Genoeg stappen om te zetten, maar waar begin je als bedrijf? Start met deze drie stappen:

  1. Breng je huidige routes in kaart: waar loop je structureel vertraging op?

  2. Analyseer je bezorgtijden: welke tijdvakken zijn onhaalbaar geworden?

  3. Verken alternatieven: welke strategie past het beste bij jouw klanten en stadslocaties?

Denk jij dat jouw organisatie niet klaar is voor de drukte van 2050? Dan is nú het moment om je bezorgstrategie te herzien.

Waarom RouteLogic

Ben jij al klaar voor de toekomst?

De ontwikkelingen laten zich niet tegenhouden. Meer mensen, meer bedrijven, meer verkeer — en dat allemaal op dezelfde infrastructuur. De stad groeit, maar de ruimte groeit niet mee.

Juist daarom is het nú het moment om vooruit te kijken. Om te onderzoeken hoe jij jouw bezorgstrategie slimmer, duurzamer en toekomstbestendig maakt. Niet morgen, maar vandaag. Want bedrijven die zich nu aanpassen, rijden straks om de files heen. Letterlijk én figuurlijk.

Overweeg daarom een volgende stap: werk met systemen die je helpen routes efficiënter te plannen, vertragingen te vermijden en levermomenten slim te spreiden. Software die real-time verkeersdata verwerkt en je helpt het overzicht te bewaren.

Zonder je hele operatie om te gooien, kun je al flinke stappen maken richting een flexibelere en snellere bezorging. Klaar voor 2050 én daarna!

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!