Ga naar inhoud
Actie t/m 31 oktober 2020: maak nú een GRATIS account aan en ontvang 100 extra credits
RouteLogic - logo wit Created with Sketch. Inloggen Account maken

Meer pakketbezorging door stijging online consumentengedrag

Door: Michelle
16 juli 2020
Steeds meer mensen winkelen online. Zeker de afgelopen tijd, waarbij zo veel mogelijk thuisblijven een grote rol speelde. Door de vele online aankopen, stijgt ook het aantal bezorgingen aan huis. Hoe je hierop inspeelt als bedrijf, lees je in onze blog.

Online aankopen stijgen

De afgelopen maanden zat Nederland massaal thuis. We gingen er hooguit even uit om boodschappen doen, maar hadden verder weinig sociaal contact. Ook het maandelijkse winkeluitje naar de stad zat er even niet in. Volgens Emerce (2020) steeg het aantal online aankopen in Nederland, als gevolg van de intelligente lockdown, met zeven procent. Waarbij sommige categorieeën zoals levensmiddelen/boodschappen een groei maakte van 62%!

Online consumentengedrag anno 2020

Nederlanders doen steeds meer online. Van kleding kopen tot boodschappen bestellen: het kan allemaal. In 2019 besteedden Nederlanders in totaal 25,8 miljard euro online. Dat is 7% meer dan een jaar ervoor. De grootste groei binnen online bestedingen lag bij Food/Nearfood. 

Ook in 2020 stijgt het online consumentengedrag, onder andere door de intelligente lockdown. Het aantal online bestedingen stijgt al jaren, maar in de eerste vier maanden van 2020 steeg het aantal online aankopen met 7%. Nederlanders gaven aan online te bestellen om sociaal contact te vermijden, omdat de winkels dicht waren en omdat ze het huis niet uit mochten. 

Gevolgen van stijging online aankopen

Dat men steeds meer online georiënteerd is, heeft invloed op verschillende factoren. Zo verkopen lokale bedrijven minder, omdat er steeds meer concurrentie ontstaat op het internet. Online is het mogelijk om via internationale webshops te bestellen, waardoor er ook buiten de Nederlandse markt concurrentie ontstaat.

Daarnaast is de stijging van het aantal online aankopen slecht voor het milieu. Er wordt meer geretourneerd, waardoor er meer transport ingezet moet worden en er meer plastic wordt gebruikt. 

De logistieke puzzel wordt steeds complexer

Er ligt meer druk op de logistieke afdeling door de toename van het aantal bestellingen. Door het grote aantal afleveradressen, moeten er meerdere auto's of bussen worden ingezet. Dit vergt een strakke planning. Voor bedrijven is het dan ook interessant om gebruik te maken van een routeplanner.

RouteLogic biedt routeplanning software die in enkele seconden efficiënte en realistische routes berekent. RouteLogic maakt het mogelijk om routes te plannen vanuit meerdere depots en met meerdere wagens. Daarnaast haalt RouteLogic beperkingen weg van andere routeplanners, zoals een limiet op het aantal adressen. 

Efficiënt routes plannen met RouteLogic 

Om een realistische én efficiënte route te berekenen, houdt RouteLogic rekening met weersomstandigheden, het verkeer en afgesproken tijdvakken met de eindklant. Dit maakt een planning haalbaar. Staat er toch onverwachts een file? Dan biedt RouteLogic middelen aan om dit gemakkelijk te communiceren naar je chauffeur of klant.

De klant ontvangt een track and trace via e-mail of sms, waarin de leverdatum en -tijd van de bestelling te zien is. De chauffeur kan gebruik maken van een app, waar inzicht wordt gegeven in de route, de orders en belangrijke details. 

Voordelig én flexibel

Nog een voordeel van RouteLogic is dat er een pay as you go betalingsmethode wordt gehanteerd. In andere woorden, je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Heb je slechts 50 adressen te plannen? Dan betaal je voor 50 adressen. Daarom is RouteLogic de ideale routeplanner voor zowel kleine, als grote bedrijven.

De voordelen van RouteLogic op een rijtje

Maak de beste routes
RouteLogic berekent je optimale route in seconden. RouteLogic vermijdt files, houdt rekening met het verwachte weer én gebruikt Artificial Intelligence.
Track-and-Trace
Informeer jouw klanten per e-mail en SMS over de aflevertijd, met een nauwkeurigheid van 30 minuten. 
Betaal naar gebruik
Je betaalt alleen voor wat je gebruikt: of je nou 365 dagen per jaar of alleen in de zomer rijdt en of je nou tien of honderden adressen per dag hebt. Al vanaf € 0,09 excl. BTW per adres.
Bespaar tijd en brandstof
Bespaar uren tijd met plannen per dag en tot 30%* brandstof door efficiëntere routeberekening. 
Chauffeurs-app
Chauffeurs krijgen een handige app die werkt op elke telefoon/tablet. Direct navigeren en alle informatie van de opdrachten binnen handbereik. 
Importeer opdrachten
Voeg handmatig opdrachten toe, importeer met Excel of koppel je CRM, webshop of een ander systeem zodat je opdrachten direct in RouteLogic worden getoond. Super eenvoudig!
Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!