Online aankopen stijgen
Nederland zit massaal thuis. We gaan er hooguit even uit om boodschappen doen, maar hebben verder weinig sociaal contact. Ook het maandelijkse winkeluitje naar de stad zit er even niet in. Volgens Emerce stijgt het aantal online aankopen in Nederland, als gevolg van de intelligente lockdown, met zeven procent. Waarbij sommige categorieën zoals levensmiddelen/boodschappen een groei maakte van 62%!
Online consumentengedrag
Nederlanders doen steeds meer online. Van kleding kopen tot boodschappen bestellen: het kan allemaal. In 2019 besteedden Nederlanders in totaal 25,8 miljard euro online. Dat is 7% meer dan een jaar ervoor. De grootste groei binnen online bestedingen ligt bij Food/Nearfood.
Ook stijgt het online consumentengedrag, onder andere door de intelligente lockdown. Het aantal online bestedingen stijgt al jaren, maar in het afgelopen jaar nog harder. Nederlanders gaven aan online te bestellen om sociaal contact te vermijden, omdat de winkels dicht waren en omdat ze het huis niet uit mochten.
Gevolgen van stijging online aankopen
Dat men steeds meer online georiënteerd is, heeft invloed op verschillende factoren. Zo verkopen lokale bedrijven minder, omdat er steeds meer concurrentie ontstaat op het internet. Online is het mogelijk om via internationale webshops te bestellen, waardoor er ook buiten de Nederlandse markt concurrentie ontstaat.
Daarnaast is de stijging van het aantal online aankopen slecht voor het milieu. Er wordt meer geretourneerd, waardoor er meer transport ingezet moet worden en er meer plastic wordt gebruikt.
De logistieke puzzel wordt steeds complexer
Er ligt meer druk op de logistieke afdeling door de toename van het aantal bestellingen. Door het grote aantal afleveradressen, moeten er meerdere auto's of bussen worden ingezet. Dit vergt een strakke planning. Voor bedrijven is het dan ook interessant om gebruik te maken van een routeplanner.
RouteLogic biedt routeplanning software die in enkele seconden efficiënte en realistische routes berekent. RouteLogic maakt het mogelijk om routes te plannen vanuit meerdere depots en met meerdere wagens. Daarnaast haalt RouteLogic beperkingen weg van andere routeplanners, zoals een limiet op het aantal adressen.
Efficiënt routes plannen met RouteLogic
Om een realistische én efficiënte route te berekenen, houdt RouteLogic rekening met weersomstandigheden, het verkeer en afgesproken tijdvakken met de eindklant. Dit maakt een planning haalbaar. Staat er toch onverwachts een file? Dan biedt RouteLogic middelen aan om dit gemakkelijk te communiceren naar je chauffeur of klant.
De klant ontvangt een track-and-trace via e-mail of sms, waarin de leverdatum en -tijd van de bestelling te zien is. De chauffeur kan gebruik maken van een app, waar inzicht wordt gegeven in de route, de orders en belangrijke details. RouteLogic is de ideale routeplanner voor zowel kleine, als grote bedrijven.