Ga naar inhoud

Meer pakketbezorging door stijging online consumentengedrag

Door: Helen
Steeds meer mensen winkelen online. Zeker het afgelopen jaar, waarbij zo veel mogelijk thuisblijven een grote rol speelt. Door de vele online aankopen, stijgt ook het aantal bezorgingen aan huis. Hoe je hierop inspeelt als bedrijf, lees je in onze blog.

De voordelen van RouteLogic op een rijtje

Files vermijden
Maak je bezorgroute in enkele seconden met RouteLogic. Zo vermijd je files en houd je rekening met het verwachte weer met behulp van Artificial Intelligence.
Stuur Track-and-trace
e-mails/SMS
Laat je klanten weten hoe laat je er bent, per SMS en e-mail. Met de nauwkeurige en dynamische venstertijden weet jouw klant altijd precies hoe laat je komt. Zodat jij meer 5-sterren beoordelingen krijgt.  
Bespaar minimaal 70% tijd en brandstof!
Door routes in RouteLogic te maken, bespaar je uren tijd met plannen per dag. Daarnaast bespaar je minimaal 70% brandstof, dankzij een efficiëntere en snellere routeberekening. 
Handige Chauffeurs-app
(iOS, Android en webversie)

Je chauffeurs weet precies wat er gedaan moet worden. Met de app navigeren je chauffeurs eenvoudig naar de adressen, tekenen ze voor ontvangst en automatisch een SMS of e-mail gestuurd als een bestelling is afgeleverd. 

Koppel jouw webshop, CRM of andere applicatie

Jouw opdrachten automatisch in RouteLogic met de API-koppeling. Zodat jij geen handmatig werk meer hoeft te doen. Je kan opdrachten ook handmatig of via een Excel bestand toevoegen. 

Online aankopen stijgen

Nederland zit massaal thuis. We gaan er hooguit even uit om boodschappen doen, maar hebben verder weinig sociaal contact. Ook het maandelijkse winkeluitje naar de stad zit er even niet in. Volgens Emerce stijgt het aantal online aankopen in Nederland, als gevolg van de intelligente lockdown, met zeven procent. Waarbij sommige categorieën zoals levensmiddelen/boodschappen een groei maakte van 62%!

Online consumentengedrag

Nederlanders doen steeds meer online. Van kleding kopen tot boodschappen bestellen: het kan allemaal. In 2019 besteedden Nederlanders in totaal 25,8 miljard euro online. Dat is 7% meer dan een jaar ervoor. De grootste groei binnen online bestedingen ligt bij Food/Nearfood. 

Ook stijgt het online consumentengedrag, onder andere door de intelligente lockdown. Het aantal online bestedingen stijgt al jaren, maar in het afgelopen jaar nog harder. Nederlanders gaven aan online te bestellen om sociaal contact te vermijden, omdat de winkels dicht waren en omdat ze het huis niet uit mochten. 

Gevolgen van stijging online aankopen

Dat men steeds meer online georiënteerd is, heeft invloed op verschillende factoren. Zo verkopen lokale bedrijven minder, omdat er steeds meer concurrentie ontstaat op het internet. Online is het mogelijk om via internationale webshops te bestellen, waardoor er ook buiten de Nederlandse markt concurrentie ontstaat.

Daarnaast is de stijging van het aantal online aankopen slecht voor het milieu. Er wordt meer geretourneerd, waardoor er meer transport ingezet moet worden en er meer plastic wordt gebruikt. 

De logistieke puzzel wordt steeds complexer

Er ligt meer druk op de logistieke afdeling door de toename van het aantal bestellingen. Door het grote aantal afleveradressen, moeten er meerdere auto's of bussen worden ingezet. Dit vergt een strakke planning. Voor bedrijven is het dan ook interessant om gebruik te maken van een routeplanner.

RouteLogic biedt routeplanning software die in enkele seconden efficiënte en realistische routes berekent. RouteLogic maakt het mogelijk om routes te plannen vanuit meerdere depots en met meerdere wagens. Daarnaast haalt RouteLogic beperkingen weg van andere routeplanners, zoals een limiet op het aantal adressen. 

Efficiënt routes plannen met RouteLogic 

Om een realistische én efficiënte route te berekenen, houdt RouteLogic rekening met weersomstandigheden, het verkeer en afgesproken tijdvakken met de eindklant. Dit maakt een planning haalbaar. Staat er toch onverwachts een file? Dan biedt RouteLogic middelen aan om dit gemakkelijk te communiceren naar je chauffeur of klant.

De klant ontvangt een track-and-trace via e-mail of sms, waarin de leverdatum en -tijd van de bestelling te zien is. De chauffeur kan gebruik maken van een app, waar inzicht wordt gegeven in de route, de orders en belangrijke details. RouteLogic is de ideale routeplanner voor zowel kleine, als grote bedrijven.

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!