Ga naar inhoud

Hoeveel bespaar ik met route-optimalisatie op brandstof, tijd of personeel?

Door: Niels

Waarom je bezorgplanning meer kost dan je denkt

Elke minuut die je besteedt aan handmatig plannen, elke extra kilometer die een chauffeur rijdt, en elke keer dat een levering later aankomt dan verwacht, kost het bedrijf geld. Route-optimalisatie kan helpen om die verliezen te beperken. De vraag is niet óf het zin heeft, maar wat het concreet oplevert in tijd, kilometers en inzet van personeel.

Tijd besparen met slimme routeplanning

Bij handmatige planning kost het dagelijks samenstellen van routes voor meerdere voertuigen al snel anderhalf tot twee uur. Zeker als er veel leveradressen zijn en je rekening moet houden met tijdvakken, verkeersdrukte of retourstromen. Software voor route-optimalisatie kan deze taak in seconden uitvoeren. Dat betekent niet alleen minder tijd kwijt zijn aan plannen, maar ook minder fouten en last-minute wijzigingen. De vrijgekomen tijd kan ingezet worden voor andere taken in het logistieke proces, zoals het coördineren van inkomende goederen of het verbeteren van de laadvolgorde in het magazijn.

Brandstof besparen door efficiëntere routes

Elke onnodige kilometer kost geld. Omwegen, onlogische volgordes van adressen of wachttijden in het verkeer zorgen voor verspilling. Wie werkt met dagelijkse route-optimalisatie ziet gemiddeld een besparing van 15 tot 30% op brandstofverbruik. In euro’s betekent dat al snel 300 tot 600 euro per maand bij een vloot van vier voertuigen. Gebaseerd op een gemiddeld verbruik van 10 liter per 100 km met 120 kilometer dagelijks gereden per voertuig en een dieselprijs van €1,70. Zeker bij veel korte stops of routes in drukke gebieden loopt dit snel op. De kortere routes leiden ook tot minder slijtage en onderhoudskosten.

Meer leveringen mogelijk met dezelfde bezetting

Slimmer plannen en efficiënter rijden maakt het mogelijk om met hetzelfde aantal mensen meer stops per dag te realiseren. In de praktijk betekent dat: minder overuren, minder externe inhuur tijdens drukke periodes en meer rust in de planning. Dit werkt vooral goed bij piekdagen of als het vaste team klein is. Het helpt ook om leverbeloftes richting klanten beter na te komen, zonder dat er direct extra personeel nodig is.

Wat route-optimalisatie je concreet oplevert

Wie verantwoordelijk is voor planning, bezorging en operationele kosten, weet dat kleine optimalisaties op dagelijkse schaal grote impact hebben op maandbasis. Route-optimalisatie is geen doel op zich, maar kan wel helpen om rust, overzicht en ruimte te creëren in een logistiek proces dat steeds efficiënter moet draaien.

Route-optimalisatie software zoals RouteLogic ondersteunt logistieke teams hierin. Het rekent automatisch de meest efficiënte routes uit op basis van actuele orders, verkeersinformatie en tijdvensters. Dit gebeurt zonder dat je als planner de controle verliest — je blijft sturen, maar met meer grip en minder handwerk.

Ben je benieuwd of jouw routes nog efficiënter kunnen? Dan is het zinvol om een keer te bekijken wat software als RouteLogic daarin kan betekenen. Dat geeft je inzicht in besparingen op tijd, brandstof en inzet, specifiek voor jouw logistieke situatie.

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!