Ga naar inhoud

Verzet kabinet ten einde: Zero-emissiezones definitief van start in 2025

Door: Kendra

De kogel is dan toch eindelijk door de kerk! In oktober 2024 besloot staatssecretaris Chris Jansen officieel om het verzet tegen de invoering van zero-emissiezones in binnensteden op te geven. Dat betekent dat het nu echt gaat gebeuren. Vanaf 2025 worden in veertien Nederlandse steden deze milieuzones van kracht. Op dat moment zullen alleen emissievrije voertuigen in stedelijke distributie worden toegestaan. Dit besluit markeert een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van stadslogistiek. Eerder hebben gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam en Maastricht al aangegeven vast te houden aan hun oorspronkelijke plannen.

Ter ere van deze belangrijke stap werpen we een blik op de weg die hier naartoe heeft geleid: van het Klimaatakkoord in 2019 tot de beleidsvorming en discussies die uiteindelijk leidden tot deze definitieve invoering in 2025.

Staatssecretaris in overleg met gemeenten

Op vrijdag 4 oktober staakte het kabinet, vertegenwoordigd door staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu, zijn pogingen om de zero-emissiezones nog verder uit te stellen. Na een overleg tussen de staatssecretaris en de betrokken gemeenten, trok Jansen zijn bezwaren in en steunde daarmee de plannen van de gemeenten volledig. De in het regeerprogramma opgenomen maatregelen kregen hiermee geen gehoor.

Het kabinet vindt het belangrijk dat de binnensteden voor ondernemers bereikbaar blijven. Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren).

Al langere tijd was er verbazing op het ministerie van Infrastructuur over de passage in het regeerakkoord. Hierin stelde het kabinet dat zij de zero-emissiezones wilden uitstellen. De verwarring komt onder andere door het feit dat niet het Rijk, maar de gemeenten zelf het recht hebben om te beslissen over de instelling van deze zones.

Van Klimaatakkoord naar start zero-emissiezones

2019

Klimaatakkoord: Het nationale Klimaatakkoord introduceert het idee van zero-emissiezones als onderdeel van de verduurzaming van stadslogistiek. Het doel is om in stedelijke gebieden vanaf 2025 alleen nog emissievrije voertuigen toe te laten.

2020

Wettelijke basis: In september 2020 wordt het officieel vastgelegd dat gemeenten vanaf 2025 zero-emissiezones mogen invoeren. Het idee is dat dit bijdraagt aan schonere lucht en een beter leefklimaat in stedelijke gebieden.

2021

Subsidies en Overgangsregeling: Om ondernemers tegemoet te komen, kondigt de overheid subsidies aan voor de overstap naar emissievrije voertuigen. Er komt ook een overgangsregeling voor bepaalde voertuigen die tot 2027 of 2030 de stad in mogen met ontheffing.

2022

Uitwerking van plannen door gemeenten: Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag beginnen actief plannen te maken voor de invoering van zero-emissiezones in hun binnensteden.

2023

Weerstand vanuit bedrijfsleven: Ondernemers, met name uit het MKB, uiten zorgen over de kosten van de transitie naar elektrisch vervoer. Ook logistieke bedrijven wijzen op de beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur en voertuigen. Staatssecretaris Jansen uit aanvankelijk zijn twijfels over de haalbaarheid en dringt aan op uitstel van de invoering.

2024

September: In september werden de uitgewerkte hoofdlijnen van het akkoord gepresenteerd. Hierin wordt nog steeds aangegeven dat het kabinet de zero-emissiezones uit wil stellen.

Oktober: Staatssecretaris Chris Jansen trekt zijn bezwaar tegen de invoering van de zero-emissiezones in na overleg met gemeenten. Het kabinet zag geen andere mogelijkheid omdat de gemeenten zelf de bevoegdheid hebben om de zones in te voeren. De zero-emissiezones in veertien steden gaan nu officieel vanaf 1 januari 2025 van kracht. Ondernemers kunnen wel ontheffingen aanvragen voor voertuigen die nog niet voldoen aan de eisen, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

2025

Vanaf 1 januari 2025 starten 14 steden met de uitstootvrije zones. Dit zijn Assen, Zwolle, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Maastricht, Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Gouda, Rotterdam, Leiden, Den Haag en Delft. Op een later moment volgen 15 andere gemeenten.

Elektrische werkbus

Routeoptimalisatie voor elektrische voertuigen

De overgang naar zero-emissiezones brengt voor veel ondernemers logistieke uitdagingen met zich mee. Gelukkig zijn er oplossingen die hen kunnen ondersteunen in deze transitie. Routeoptimalisatiesoftware biedt niet alleen geoptimaliseerde routes voor een gemixte vloot van verbrandings- en elektrische voertuigen, maar houdt ook rekening met de actieradius van elektrische voertuigen. Bovendien laat de software laadpalen op de route zien, zodat ondernemers hun ritten zo efficiënt mogelijk kunnen plannen en hun bedrijfsvoering zonder vertraging kunnen voortzetten, zelfs in de uitstootvrije binnensteden. Zo wordt de stap naar een duurzame logistiek een stuk haalbaarder.

Gerelateerde artikelen

Elektrische bestelbus met grootste actieradius Wat is een actieradius?
Actieradius refereert aan de afstand die een voertuig of apparaat kan afleggen zonder dat de energiebron moet worden bij...
Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!