Hoe plan ik de beste route met een elektrische bestelwagen?
Er zitten veel voordelen aan het inzetten van elektrische bestelwagens voor je onderneming. Zo zijn de laad- en onderhoudskosten lager dan bij een auto met verbrandingsmotor en zijn elektrische bestelauto’s een stuk milieuvriendelijker. Toch is er één ding dat je goed in de vingers moet krijgen, en dat is de (bezorg)route plannen voor een elektrische bestelwagen. Door de beperkte actieradius van elektrische bus vereist dit namelijk een andere insteek dan bij bestelwagen op fossiele brandstoffen.
RouteLogic is een expert in het plannen van logistieke routes, dankzij onze innovatieve route optimalisatie software. Daarom hebben wij een aantal tips voor je verzameld voor het effectief plannen van routes voor je elektrische bestelwagen en het optimaliseren van je routes. Juist omdat een elektrische bestelwagen een beperkte actieradius heeft, is het van belang om je bezorgroutes goed te plannen. Zo kun je het meeste uit de accu én de tijd van je chauffeurs halen.
Begrijpen van de beperkingen van een elektrische bestelwagen
Wanneer we het hebben over elektrische bedrijfswagens, is de actieradius van groot belang. Deze geeft aan hoeveel kilometer je met een volle accu zal kunnen rijden. Het rijbereik van een elektrische bestelwagen blijft vaak nog achter bij dat van een bestelbus met verbrandingsmotor, maar dankzij de populariteit van elektrische voertuigen wordt hier steeds meer op ontwikkeld. Gemiddeld hebben de elektrische bestelwagens van tegenwoordig dan ook een actieradius van rond de 300 kilometer.
Het is belangrijk om de beperkingen van een elektrisch voertuig te begrijpen en zo de actieradius van je bestelauto’s te kunnen maximaliseren. Er zijn namelijk verschillende factoren die van invloed zijn op de actieradius, zoals het weer of de belading. Tip nummer één voor een zo groot mogelijke actieradius is dan ook rustig rijgedrag. Hard optrekken en afremmen vraagt meer van je accu dan een kalmere, vloeiende rijstijl. Daarnaast maakt het een verschil waar je rijdt met een elektrische bestelwagen. In een stad is de actieradius namelijk een stuk groter dan op de snelweg. Dit komt omdat een elektrische wagen de energie die voortkomt uit het remmen, opslaat in het batterijpakket. Doordat je in een stad vaker remt, zal je accu daar dus langer meegaan.
Als laatste zijn er nog factoren die de actieradius beïnvloeden waar je zelf weinig aan kan doen. De buitentemperatuur kan namelijk een groot verschil maken in het rijbereik van je elektrische bestelauto. Zo kun je bij erg koud of juist erg warm weer tot maar liefst 15% aan accucapaciteit verliezen. De ideale temperatuur voor een elektrische bestelauto ligt tussen de 15 en 25 graden Celsius.
Het plannen van een route met elektrische bestelwagens
Het is belangrijk om de juiste route te kiezen wanneer je gebruikmaakt van een elektrisch wagenpark. Zo zorg je ervoor dat je alles uit je bestelwagen kunt halen wat erin zit. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk klanten kunnen bedienen in zo weinig mogelijk tijd, terwijl je een zo klein mogelijk deel van je accu belast. Om een route te plannen voor een elektrische bestelwagen, zijn een aantal zaken van belang. Zo zul je de lengte van de route tegenover de actieradius van de auto moeten zetten. Houd er hierbij ook rekening mee dat wanneer je je bestelbus helemaal vollaadt, de actieradius zal afnemen. Het is dus niet altijd beter om enorm veel stops op een route te plannen, omdat je hierdoor waarschijnlijk tijd zal verliezen aan tussendoor snelladen. Voor het achteraf volledig opladen van de bestelbus, moet je rekening houden met de gewone laadtijd bij het inplannen van chauffeurs op bepaalde routes. Deze kan variëren van 3,5 tot 7 uur.
Er zijn een aantal scenario's denkbaar:
scenario 1
Leg een grotere afstand af naar het gebied waar je veel stops achter elkaar doet en rij daarna terug naar jouw locatie of depot.
Grote kans dat je dit met één acculading redt. Je verliest geen tijd met laden onderweg want je kan je bestelwagens 's nachts weer laten opladen voor een volgende dag.
scenario 2
Start dichtbij je verzorgingsgebied en bezorg veel opdrachten in een kleine straal.
Dit lukt vaak op één acculading. Echter heb je natuurljik niet bij elke verzorgingsgebied een depot of locatie om het voertuig te laten starten en te laten opladen.
scenario 3
In sommige gevallen zal je niet alleen stadcentra (gebieden waar je ook vaak veel stops bij elkaar hebt liggen) aan kunnen doen. Als je landelijke en stadsdistributie moet combineren in je routes dan sta je voor een grotere uitdaging. Je ontkomt er niet aan om onderweg te laden om je actieradius benodigd om de gehele route voor die dag te kunnen rijden uit te kunnen voeren.
Dit zijn slechts een aantal scenario's die denkbaar zijn. In dit artikel hebben we veel opties uiteengezet hoe je kan omgaan met de aankomende zero-emissiezones in stadcentra (in 2025, over 1,5 jaar is het namelijk zo ver). Eén van de belangrijkste zaken om op te letten is dat je bij het maken van routes een nieuwe uitdaging krijgt, de actieradius.
Het optimaliseren van de route met elektrische bestelwagens
Om je de planning van de route voor een elektrische bestelwagen te optimaliseren, is het aan te raden om de technologie voor je te laten werken. Natuurlijk kun je hierbij gebruikmaken van een standaard navigatiesysteem. Deze laat je eenvoudig zien wat de afstand tot je volgende bestemming is en waar zich eventuele laadpunten bevinden. Zo kun je de route bijvoorbeeld ook aanpassen om tussentijds tijd vrij te maken voor snelladen.
Als je je routes echt tot in de puntjes wil optimaliseren, raden wij onze routeplanning software aan. Met één druk op de knop berekent RouteLogic namelijk op basis van bijvoorbeeld servicetijd op locatie, voertuigcapaciteit, actieradius en chauffeursnelheid, wat de beste route voor jouw elektrische bestelwagen is. Je houdt zelf de volledige controle over de planning van de routes en kan bijvoorbeeld eenvoudig de start- en eindtijd bepalen, automatisch retour opdrachten inplannen en opdrachten van meerdere bedrijven of klanten combineren.
Praktische tips voor onderweg
Onderweg zijn er een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je vroegtijdig met een lege accu komt te zitten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de banden altijd voldoende profiel hebben en goed zijn opgepompt. Zo wordt de wagen niet onnodig afgeremd. Daarnaast gaat er ook energie van de accu naar het verwarmen of koelen van een bestelwagen. Het gebruiken van stoelverwarming, wanneer mogelijk, is in dit geval een stuk zuiniger. Zoals gezegd is het rijden in de stad voordeliger voor de actieradius dan een rit op de snelweg. Wanneer je toch de snelweg opgaat, maak dan gebruik van cruise control. Zo zorg je ervoor dat je altijd een constante snelheid rijdt, wat de actieradius ten goede komt.
Er zijn dus een hoop factoren waar je rekening mee moet houden bij het elektrisch rijden en het plannen van de bezorgroute voor een elektrische bestelwagen. Op bepaalde factoren heb je zelf invloed, zoals de lading van de wagen en het aantal stops op de route, maar andere zaken, zoals het weer, heb je niet onder controle. Juist daarom is het van belang om de route voor je elektrische bestelwagen zo goed mogelijk te plannen. Onze professionele routeplanning software kan hierin het verschil maken. Ben je benieuwd wat de software van RouteLogic kan betekenen voor jouw elektrische wagenpark? Je vraagt eenvoudig een demo aan bij één van onze logistieke experts.
We hebben nog meer informatie beschikbaar die je kan helpen een zorgvuldige afweging te maken, al deze informatie kan je via onderstaande links vinden.
- Welke elektrische bestelwagens zijn er te koop?
- Wat kost een elektrische bestelwagen?
- Wat is de goedkoopste elektrische bestelwagen?
- Welke elektrische bestelwagen heeft de grootste actieradius?
- Wat is het trekgewicht van een elektrische bestelwagen?
- Hoelang duurt het laden van een elektrische bestelwagen?
- Welke elektrische bestelwagen laadt het snelste op?
- Wat is de kostprijs per km bij elektrisch rijden vs. diesel rijden?
- Wat is de beste elektrische bestelwagen?
- Wat zijn de voor- en nadelen van elektrificatie van je wagenpark?