Ga naar inhoud
RouteLogic - logo wit Created with Sketch. Inloggen Account maken

Hoe bezorg je op tijd tijdens de feestdagen?

Door: Helen
09 december 2020
In dit blog lees je tips die je als onderneming kunt uitvoeren om pakketjes op tijd te laten bezorgen tijdens de feestdagen. En daarna!

Online aankopen stijgen door het dak

Na dit bijzondere jaar zijn we massaal online aankopen gaan doen. In april sprak de Emerce al over een stijging van 7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Inmiddels spreken we over+36 procent in het tweede kwartaal en met 22 procent in het eerste half jaar. Het is niet gek dat deze trend zich voortzet gezien de scherpe maatregelen die telkens worden afgekondigd.

Thuis blijven is het nieuwe normaal en daar hoort thuis shoppen bij. Wie er wel meer het huis uit zijn dan ooit, zijn bezorgers. Zij maken dit jaar enorm veel overuren om aan het koopgedrag van de Nederlanders te voldoen. PostNL waarschuwt niet voor niets voor vertragingen. Want hoe meer we online bestellen, hoe langer het duurt voordat pakketjes op tijd worden bezorgd.

Klanttevredenheid blijven waarborgen

Consumenten zijn gewend aan snelle levertijden. Enkele webshops claimen zelfs "vandaag besteld, morgen in huis". Gezien de toename van het aantal bestellingen dit jaar is het bijna onmogelijk om zulke beloftes nog waar te maken. Vooral in de decembermaand rond de feestdagen. Want een sinterklaascadeautje dat na sinterklaas wordt gezorgd, is simpelweg geen optie.

Een snelle levertijd is een belangrijke USP om klanten voor je te winnen en hen tevreden te houden. Nu dit steeds meer een uitdaging wordt, worden ondernemingen gedwongen om op zoek te gaan naar nieuwe kansen. Een manier om de klanttevredenheid vast te houden en verwachtingen te overtreffen, is het bezorgproces in eigen beheer te nemen en niet afhankelijk te zijn van een externe vervoerder.

Bezorgingen in eigen beheer nemen

We kunnen ons voorstellen dat het bezorgen in house organiseren, vragen oproept over de aanpak. Daarom delen we onze tips om het bezorgproces in eigen beheer te nemen om pakketjes op tijd te kunnen bezorgen en klanten tevreden te houden.

1. Huur bestelauto's bij een betrouwbare partij

De eerste stap voor het in house organiseren is het verzamelen van beschikbare voertuigen. Kun je auto's van medewerkers gebruiken? Overweeg dan deze optie. Heb je deze voertuigen niet tot je beschikking? Huur dan bestelauto's bij een partij die ervaren is in autoverhuur. Er zijn vele partijen te vinden die bestelbussen voor een tarief per dag aanbieden. Vergelijk de partijen en kies voor het bedrijf waar jij het beste gevoel bij krijgt.

2. Zet jouw medewerkers enkele dagen in als bezorger

Na de inventarisatie van de voertuigen, is het tijd voor de bezorgers. Als je niet gewend bent om zelf te bezorgen zul je moeten kijken welke medewerkers geschikt zijn om dit werk op zich te nemen. De eerste vraag is of iemand een rijbewijs heeft, ruimte in de planning heeft om een of meer dagen te gaan bezorgen en bereid is om dit werk te doen. Als bedankje kun je hen extra salaris bieden of een uniek cadeau.

3. Vraag uitzendkrachten en vrijwilligers om te ondersteunen

Mochten er niet voldoende medewerkers beschikbaar zijn om het rondbrengen van pakketjes te kunnen uitvoeren, kun je op zoek gaan naar andere personen die kunnen helpen. Denk aan uitzendkrachten. Een uitzendbureau zal vast een aantal menen weten die je willen helpen. Een andere optie is het inzetten van vrijwilligers. Extra handen van mensen die bereid zijn om te leren en te helpen is altijd mooi meegenomen.

4. Ontdek het gemak van Robotisering

Misschien niet de meest voor de hand liggende optie, maar wel één om in overweging te nemen. Het inzetten van een robot of het mechanisme daarvan. Er zijn tal van zaken die je kunt automatiseren om menselijk werk te verlichten. Het bezorgen van een pakket zelf moet toch echt nog door mensen worden uitgevoerd, maar vervang andere taken zoals bestelverwerking wel voor automatische tools, zodat je zo efficiënt mogelijk kunt werken.

5. Schaf een Routeplanningstool aan

Nadat er gekeken is naar de beschikbare voertuigen, mensen en efficiency, is het taak om te zorgen voor de meest realistische en optimale bezorgroute. Zodat alle pakketjes snel en nauwkeurig bezorgd kunnen worden. RouteLogic is een routesoftware dat binnen enkele seconden de beste route voor jou maakt. Je voert een opdracht vanuit Excel is en de route wordt berekend. Er wordt automatisch rekening gehouden met laad- en lostijden, files, het weer en het gewenste tijdvak dat jouw klant heeft aangegeven. Zo weet jij en je klant precies wanneer het pakketje bezorgd wordt.

Kennis maken met RouteLogic
Actie: maak nú een GRATIS account aan en ontvang 100 extra credits.

De voordelen van RouteLogic op een rij

Maak de beste bezorgroutes
Maak je optimale bezorgroute in enkele seconden met RouteLogic. Zo vermijd je files en houd je rekening met het verwachte weer met behulp van Artificial Intelligence.
Communicatie
Houd je klanten én chauffeurs continu up-to-date door middel van goede communicatie. Bij RouteLogic is het mogelijk om updates over de bezorging te versturen via e-mail of sms.
Voeg meerdere wagens toe
Met RouteLogic bereken je optimale routes met meerdere wagens, chauffeurs en depots. Met één druk op de knop maak je de meest efficiënte routes.
Importeer opdrachten

Voeg handmatig opdrachten toe, importeer met Excel of koppel via onze API jouw CRM, webshop of een ander systeem zodat je opdrachten direct in RouteLogic worden getoond. Super eenvoudig!

Stuur Track-and-Trace
Informeer jouw klanten per e-mail en SMS over de aflevertijd, met een nauwkeurigheid van 30 minuten. Je hebt de mogelijkheid om zelf de inhoud van de berichten aan te passen.
Gebruik de Chauffeurs-app
Chauffeurs krijgen een handige app die werkt op elke telefoon/tablet. Direct navigeren en alle informatie van de opdrachten binnen handbereik. 
Betaal naar gebruik
Je betaalt alleen voor wat je gebruikt: of je nou 365 dagen per jaar of alleen in de zomer rijdt en of je nou tien of honderden adressen per dag hebt. Al vanaf € 0,09 excl. BTW per adres.
Bespaar tijd en brandstof
Bespaar uren tijd met plannen per dag en tot 30%* brandstof door efficiëntere routeberekening. 
Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!